Hoogtetraining

Hoogtetraining is het uitvoeren van een training met gereduceerde zuurstof in de lucht. Deze conditie vind je normaal alleen in de bergen, maar kan nu ook in hoogtetrainingkamers worden gesimuleerd. Een optimale voorbereiding voor bergbeklimmers. Maar ook een ideale workout voor wedstrijdsporters en mensen met astma, copd, diabetes of obesitas.

Sporten op hoog niveau

Hoogtetraining is absoluut veilig en geschikt voor iedereen die zijn aërobe kwaliteiten en bloedsomloop op een ultra level wil verbeteren. Een verbetering op een niveau dat vele malen hoger ligt dan via normale training te bereiken is.

Verhoogd zuurstoftransport

Hoewel het procentuele aandeel zuurstof in de lucht bij alle hoogten vlak onder de 20,9% ligt, is er door de geringere luchtdruk op hoogte absoluut minder zuurstof voor het ademen ter beschikking. Deze verandering zorgt ervoor dat de hersenen het lichaam instrueert om het aantal ademhalingen op te voeren en/of te verdiepen met het doel om meer rode bloedlichaampjes te produceren. Dit leidt tot een verhoogd zuurstoftransport, waar alle orgaanstelsels van profiteren. De stofwisseling wordt opgevoerd en er komt meer energie beschikbaar.

De voordelen van hoogtetraining?

• Verbetering uithoudingsvermogen
• Verbetering verzuringsdrempel
• Verhoging hemoglobine concentratie
• Meer zuurstof naar werkende spieren
• Versneld herstel na zware trainingen
• Verbetering van de vetverbranding
• Verhoogde schakeling tussen de energiesystemen
• Versnelde terugkeer op trainingsniveau na blessures

Intake en resultaatmeting

Een intake voor het trainen boven 2500 meter is verplicht. Op basis van de diverse resultaten wordt een hoogte en een hartslag bepaald waarop je in de hoogtetrainingkamers mag trainen.