Hoogtetraining

Hoogtetraining is trainen met minder zuurstof in de lucht. Deze omstandigheden vind je normaal alleen in de bergen, maar nu kun je dat ook simuleren in hoogtekamers. Kortom: een uitstekende voorbereiding voor bergbeklimmers. Maar ook een ideale workout voor wedstrijdsporters én voor mensen met astma, COPD, diabetes of obesitas.

Sporten op hoog niveau

Hoogtetraining is eigenlijk sporten op hoog niveau. Het is absoluut veilig en geschikt voor iedereen die zijn aerobe kwaliteiten en bloedsomloop sterk wil verbeteren. Deze aanpak brengt je wat dat betreft verder dan mogelijk is bij een normale training.

Verhoogd zuurstoftransport

Doe je aan hoogtetraining, dan verbeter je het zuurstoftransport in je lichaam. Want hoewel het zuurstofgehalte in de lucht overal vlak onder de 20,9% ligt, heb je op hoogte minder zuurstof  beschikbaar om te ademen. Dat komt door de lage luchtdruk. De beperkte aanvoer van zuurstof zorgt dat de hersenen je lichaam aanzetten om sneller of dieper adem te halen. Daardoor produceer je meer rode bloedlichaampjes. En dat leidt weer tot een verhoogd zuurstoftransport. Daarvan profiteren alle orgaanstelsels. De stofwisseling wordt opgevoerd en er komt meer energie beschikbaar.

De voordelen van hoogtetraining

  • Beter uithoudingsvermogen;
  • Verbetering van je verzuringsdrempel;
  • Meer rode bloedlichaampjes;
  • Er gaat meer zuurstof naar werkende spieren;
  • Versneld herstel na zware trainingen;
  • Betere vetverbranding;
  • Verhoogde schakeling tussen de energiesystemen;
  • Na blessures ben je eerder terug op trainingsniveau.

Intake en resultaatmeting

Een intake voor het trainen boven (gesimuleerde) 2500 meter is verplicht. Diverse resultaten daarvan zijn bepalend voor de hoogte en hartslag waarop je in de hoogtetrainingkamers mag trainen.

Kom jij ook naar Victorie Plaza?

Heb je een vraag of een opmerking? Vul het onderstaande formulier in en we nemen contact met je op!